


Waarom kiezen voor het Heilig-Hartcollege?
Talent in actie
Op onze school kan elke jongere zich ontplooien, talenten ontdekken en verder ontwikkelen. Met een brede waaier aan studierichtingen, vind je vast een richting die aan jouw interesses beantwoordt. Via keuzevakken, basisopties en seminaries bewandel je je eigen pad.
Jij bent uniek, wij helpen je om te ontdekken waar jouw talenten liggen, wat jou interesseert.
Je bent leergierig, wij dagen je uit jezelf naar een hoger niveau te brengen.
Intellectueel, sportief, muzikaal, culinair, op persoonlijk vlak: je gaat vooruit op je eigen tempo.
Ga voor je keuze
We hebben een hart voor jongeren. Eens je je keuze gemaakt hebt, willen we er samen met jou voor gaan. Leerlingen worden intellectueel uitgedaagd met verdiepingsoefeningen, portfolio’s en onderzoeksopdrachten. Ben je minder theoretisch ingesteld, dan bereiden we je voor op de arbeidsmarkt via stages en training van attitudes en vaardigheden.
Je krijgt een sterke basisopleiding zodat je stevig in je schoenen staat.
We willen jouw kritische geest aanwakkeren met respect voor ieders eigenheid. Je leert van je leerkrachten en van je medeleerlingen, in een hartelijk en veilig schoolklimaat.
Je kan bijvoorbeeld chemicus, informaticus, topsporter of talent in de zorg worden. Je geeft alles wat je in je hebt om je opleiding tot een goed einde te brengen.
Je kan deelnemen aan sportevenementen of het artistiek circuit, je inzetten in de leerlingenraad, je nuttig maken in het strijkatelier of in de keuken.
Onze school, jouw gids voor de toekomst
Of je nu gaat werken of verder studeren, we bereiden je voor op een nieuwe etappe in het leven na het secundair onderwijs. Met onze ondersteuning timmer je aan je weg naar zelfredzaamheid, zelfstandigheid, volwassenheid. Je gaat een succesvolle toekomst tegemoet!
Op basis van je talenten, inzet en interesses, bouw je aan je traject in onze school.
Wanneer de eindstreep nadert, ga je op zoek naar een antwoord op de vraag: ‘Wat na het secundair onderwijs’. Je ouders en je leerkrachten begeleiden, jij kiest!
We tonen jou de mogelijke opties tijdens en na je schoolcarrière, via infosessies en -beurzen, openlesdagen en opendeurdagen.
Na je schoolloopbaan op het college ben je er helemaal klaar voor!
Later begint nu

Bij het Heilig-Hartcollege Heist-op-den-Berg hebben we alles in huis om ervoor te zorgen dat jij jouw unieke plek in de wereld kan vinden. We maken er onze taak van jou te ondersteunen, te inspireren en te stimuleren om zo het meest veelbelovende in jezelf naar boven te halen.
Zorgvisie
Onze school ziet de onderwijsloopbaan van al onze leerlingen als een trektocht, waarin de leerlingen samen lerend op weg gaan. Op deze weg met bergen en dalen trekken we hand in hand met z’n allen aan hetzelfde koord en gaan we ervoor.
Onze school wil garant staan voor een zorgzame school waarin de leerling zich optimaal kan ontplooien volgens zijn eigen talenten en interesses. Dit alles is gebaseerd op een relatie van wederzijds vertrouwen en respect. Dat de leerlingen zichzelf kunnen zijn, dragen wij hoog in het vaandel. Een gunstig pedagogisch klimaat schept immers welbevinden bij de leerling, en dit vormt de voedingsbodem voor leer- en groeikansen.
Wij willen een school zijn waar alle leerlingen gelijke ontwikkelingskansen krijgen. Daarom leveren wij inspanningen om onze leerlingen te begeleiden en te ondersteunen in hun (soms moeilijk) persoonlijk traject. Het is de bedoeling dat leerlingen groeien naar zelfredzaamheid.
Deze leerlingenbegeleiding is een zaak van de hele school. Elke leraar is begeleider van leerlingen en heeft oog voor de zorg voor elke leerling vanuit zijn vak én vanuit zijn functie als opvoeder. De dagelijkse opvolging van een klasgroep is in handen van de klassenleraar. Hij coördineert de eerstelijnszorg binnen het normale klasgebeuren (agenda, notities bij ziekte, algemene studietips, aanspreekpunt bij persoonlijke problemen …).
Sommige leerlingen hebben bijzondere noden. Binnen de grenzen van haar draagkracht, wil de school extra zorg bieden aan deze leerlingen. In die context heeft de school leerlingenbegeleiders aangesteld. De cel leerlingenbegeleiding coördineert deze tweedelijnszorg. Pedagogische directie, leerlingenbegeleiders, CLB en leerlingen-secretariaat zoeken samen naar de meest gepaste vorm van individuele begeleiding.
Deze visie wordt gedragen door het hele schoolteam. We durven rekenen op een open communicatie met en medewerking van leerlingen en ouders.
Evalueren en rapporteren
Met de uitrol van de modernisering secundair onderwijs stelden we onze visie op evalueren in HHC scherp. Dit resulteerde in een schoolbrede ambitietekst evalueren. We stellen ons als school tot doel deze ambitietekst gaandeweg te laten inkantelen in ons rapportagesysteem, op basis van de leerplandoelen per vak en de doelen van het gemeenschappelijk funderend leerplan.
Ambitietekst
Evalueren is het waarderen van het leren van onze leerlingen, met als doel hen te laten groeien. We willen daarbij de algemene ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren en hen helpen gerichte keuzes te maken nu en naar de toekomst toe.
De inhoud van de evaluatie is gebaseerd op alle schoolgerelateerde leermomenten (lessen, projecten, stages …). Ze weerspiegelt de leerdoelen van het vakleerplan en van de gemeenschappelijke leerplannen (het ICT-leerplan en het funderend leerplan). We voorzien evaluatiemomenten op geregelde basis zodat de representativiteit van de evaluaties gewaarborgd is en onze leerlingen weten waar hun groeikansen liggen.
Evaluaties zijn geïntegreerd in de lespraktijk. We hechten belang aan zowel de proces- als de productevaluatie. Dat betekent dat we aan de hand van toetsen, taken, examens, gesprekken, observaties, peer- en zelfevaluatie en/of andere feedbackmomenten het leerproces van leerlingen evalueren. Door deze gevarieerde evaluatiemethodiek stimuleren we bij onze leerlingen de motivatie en de wil om meester te worden van hun eigen leerproces.
In onze ondersteuning houden we rekening met de specifieke zorgnoden van elke leerling zoals afgesproken met de klassenraad en de leerlingbegeleiding. Op die manier zorgen we voor een faire evaluatie.
De evaluatie op onze school gebeurt transparant. We brengen de leerlingen op de hoogte van onze verwachtingen en onze manier van evalueren. We bereiden hen daarop voor tijdens de les.
Om betrouwbaar en objectief te evalueren, wordt de evaluatiemethode afgestemd binnen de verschillende (vak)werkgroepen. Zij reflecteren over deze methode en werken die bijgevolg continu en concreet verder uit, voor iedere graad afzonderlijk en ook verticaal over de graden heen.
Evalueren binnen onze school is geen doel op zich. Het is voor onze leerlingen een middel om hun talenten en hun capaciteiten te ontdekken en te ontplooien.
Mediawijsheid
De problematiek van cyberpesten de afgelopen jaren meer en meer in de media aan bod gekomen. Onze school is zich bewust van deze situatie en voerde een grootschalige enquête uit bij de leerlingen. Deze resultaten vormen de grondslag voor het beleid rond mediawijsheid.
De werkgroep Mediawijsheid bestaat uit een delegatie van leerlingenbegeleiding en leerkrachten. Zij hebben dit beleidsplan opgemaakt in samenwerking met enkele ouders van de oudervereniging en een afvaardiging van de leerlingen. Al deze mensen samen vormden de klankbordgroep.
Vanuit onze kernwaarden (talentontwikkeling, respect voor iedereen, een open en kritische blik naar de buitenwereld) willen we als school dat onze leerlingen in een vertrouwde omgeving op een respectvolle, kritische en positieve manier mediawijs aan de slag gaan. Mediawijsheid is het kunnen begrijpen en bewust omgaan met media en deze ook op een verantwoorde manier kunnen inzetten in het dagelijkse leven. Leerlingen moeten ook durven stilstaan bij de mogelijke risico’s die aan allerlei vormen van media verbonden zijn.