De tweede graad

In de eerste graad zette je de eerste stappen in het secundair onderwijs; in de derde graad zal je je voorbereiden op een leven na het middelbaar
onderwijs. De tweede graad wil een brug slaan tussen die twee werelden.

Na de eerste graad maak je in het derde jaar een keuze voor een studierichting. Hierbij heb je de mogelijkheid voor een studierichting in drie finaliteiten. Doorstroom (domeinoverschrijdende of domeingebonden), dubbele finaliteit of arbeidsmarktgericht.

Doorheen de tweede graad word je meer en meer zelfstandig. Vertrouw erop dat we jou in de juiste richting zullen helpen. Het is verstandig om goed na te denken welke studierichting je voorkeur geniet, rekening houdend met je talenten én interesses.

Heb je een A-attest in het tweede jaar? Dan situeert een vervolgtraject zich in de doorstroom of dubbele finaliteit. Dit is afhankelijk van je interesses, zin in theorie en/of praktijk.

Vanuit de B-stroom kies je voor een studierichting in de arbeidsmarktgerichte finaliteit.

Studiedomeinen

In de tweede en derde graad worden studierichtingen in een matrix van studiedomeinen en finaliteiten ingepast. Men onderscheidt acht studiedomeinen op basis van inhoudelijke verwantschap: economie en organisatie, kunst en creatie, land- en tuinbouw, maatschappij en welzijn, sport, STEM, taal en cultuur, voeding en horeca.

Er zijn drie finaliteiten: doorstroom naar hoger onderwijs (professionele en/of academische bachelor); doorstroom naar een beperkt aantal professionele bacheloropleidingen, HBO5 of arbeidsmarkt; doorstroom naar HBO5 of arbeidsmarkt.

Op onze school bieden wij 5 (!) van de 8 studiedomeinen aan. Hieronder kan u per studiedomein de studierichtingen van de tweede graad terugvinden. We hanteren hierbij de brede visie op studiedomein zoals Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Vervolgens kan u per finaliteit meer informatie over de studierichtingen vinden.

  • Doorstroom
    • Economische wetenschappen (DDO)
    • Bedrijfswetenschappen (DDG)
  • Dubbele finaliteit
    • Bedrijf en organisatie
  • Arbeidsmarktgericht
    • Organisatie en logistiek
  • Doorstroom
    • Natuurwetenschappen (DDO)
    • Latijn (DDO)
    • Sportwetenschappen (DDO)
    • Biotechnologische STEM-wetenschappen (DDG)
  • Doorstroom
    • Latijn (DDO)
    • Moderne talen (DOO)
  • Doorstroom
    • Humane wetenschappen (DDO)
  • Arbeidsmarktgericht
    • Zorg en welzijn
  • Doorstroom
    • Sportwetenschappen (DDO)
  • Dubbele finaliteit
    • Sport

Doorstroom (domeinoverschijdend / domeingebonden)

Doorstroomrichtingen: deze richtingen bereiden de leerlingen voor op hoger onderwijs binnen en buiten de universiteit.

Domeinoverschrijdend (DDO): studierichtingen die voorbereiden op zowel academische als professionele bacheloropleidingen binnen diverse studiedomeinen.

Domeingebonden (DDG): bereiden voor op een academische of professionele bacheloropleiding binnen een specifiek studiedomein.

Cesuurdoelen: dit zijn doelen die in de tweede graad worden behandeld en die belangrijk zijn voor het behalen van de finaliteiten in de derde graad.

Economische wetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Via de specifieke vorming in economie verwerf je inzicht in de economie als systeem en de werking van ondernemingen. Je leert logisch en kritisch te denken om economische en wiskundige concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen.

Deze richting heeft een sterk wetenschappelijk accent. Je combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. Voor het pakket 5 uur wiskunde en de wetenschappen heb je aanleg nodig en je bent ook bereid thuis grondig en regelmatig te studeren. In Latijn-wetenschappen worden er zowel in het 3de als het 4de jaar extra uren natuurwetenschappen ingericht in het complementair gedeelte. Hier wordt ingezet op onderzoeksvaardigheden, inzichtelijk processen begrijpen en het verdiepen van wetenschappelijke kennis.

Latijn – moderne talen is een sterk theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene vorming
met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. Je verdiept je in het taalsysteem van het Latijn en verwerft via het lezen van teksten een dieper inzicht in de taal en cultuur van de klassieke oudheid. Je bent in deze richting bereid thuis grondig en regelmatig te studeren. De combinatie 5 uur wiskunde, wetenschappen en talen maakt de richting Latijn – moderne talen een erg brede en complete richting.

Moderne talen is een sterk theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene vorming met een
uitgebreid pakket talen. Je verdiept je communicatievaardigheden in Engels, Frans en Nederlands. Duits krijg je als
een extra vreemde taal.

Keuzeoptie Economie
Binnen deze keuzeoptie worden 2 lesuren economie aangeboden, als basis om in de 3e graad voor Economie-moderne talen te kunnen kiezen. Economische inzichten worden stap voor stap opgebouwd. Een gezonde
interesse in onze economie is zeker een must.

Keuzeoptie Talen
Deze variant zal zich richten op het bestuderen van het wetenschapsdomein binnen de talen. Denk hierbij aan
pragmatiek, sociolinguïstiek, taalsystematiek en literatuur. We richten ons hierbij niet enkel op onze moedertaal
Nederlands, maar ook op andere talen zoals Frans, Engels en Duits.

Natuurwetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie, fysica en wiskunde. Je verwerkt de nodige theorie en ontwikkelt praktische vaardigheden in het labo. Ook wiskunde, 5 uur per week, is een belangrijk vak. Daarvoor heb je uiteraard aanleg nodig, maar ook de bereidheid om thuis grondig
en regelmatig te studeren. De natuurwetenschappen in het complementair gedeelte zetten in op wetenschappelijke vaardigheden.

Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene vorming
met filosofie, kunstbeschouwing, sociologie en psychologie. Je maakt een begin met het filosoferen over de mens,
de wereld rondom ons, het goede en het kwade, het geluk en de zin van het leven. Je leert kijken en luisteren naar
kunst en je leert de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkel je een wetenschappelijk sociologisch en psychologisch begrippenkader.

Sportwetenschappen is een sterk theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. Daarnaast leg je de focus op motorische basisvaardigheden, tactische en technische competenties op gevorderd niveau in verschillende sportdomeinen. Uiteraard werken we hier ook aan een goede sportattitude. De relatie tussen wetenschappen en sport staat centraal.

Bedrijfswetenschappen is een theoretische studierichting. Je combineert een brede algemene
vorming met een uitgebreid pakket economie. Via de specifieke vorming in economie verwerf je inzicht in de
economie als systeem en de werking van ondernemingen. De leerinhouden zijn erop gericht om vanuit concrete
maatschappelijke contexten je inzicht te ontwikkelen in de belangrijkste economische concepten en hun
onderlinge verbanden.

Dit is een theoretische studierichting die een brede algemene vorming combineert met natuur en biotechnisch – wetenschappelijk denken en vaardig zijn. Er is veel aandacht voor onderzoekend en probleemoplossend leren vanuit de biologie, chemie en fysica. Je ontwikkelt wetenschappelijke methoden, werkwijzen en vaardigheden om
betrouwbare kennis en aangepaste oplossingen te ontwikkelen.

Lessentabel nog onder voorbehoud van wijzigingen en aanpassingen.

Dubbele finaliteit (D/A)

Studierichtingen in de dubbele finaliteit bereiden zowel voor op een professionele bacheloropleiding binnen een specifiek studiedomein als op het aanvatten van een job op de arbeidsmarkt.

Bedrijf & Organisatie is een theoretisch-praktische richting in de dubbele finaliteit. Je krijgt inzichten uit de algemene economie en bedrijfswetenschappen, gericht op het ontwikkelen van competenties m.b.t. het ondersteunen van boekhoudkundige, commerciële en HR-activiteiten. Je maakt kennis met de logistieke flow en verschillende transportmodi. Je verdiept je in bedrijfseconomische concepten en processen vanuit concrete voorbeelden en je wendt de verworven kennis en inzichten aan bij het ontwikkelen van administratieve en commerciële competenties. Bij het uitvoeren van opdrachten gebruik je doelgericht functionaliteiten van digitale toepassingen. Je bent in staat om op een efficiënte, kwaliteitsvolle en klantgerichte manier te communiceren, adviseren en begeleiden.

Sport is een theoretisch-praktische richting in de dubbele finaliteit. Je krijgt in een sportcontext inzichten uit de domeinen wetenschappen (sport en wetenschap, biomechanica, natuurwetenschappen). Daarnaast word je opgeleid in het begeleiden en ondersteunen van bewegingsactiviteiten voor verschillende doelgroepen. Het
uitgebreide pakket sport is er niet enkel op gericht om je motorische basisvaardigheden, tactische en technische competenties op gevorderd niveau bij te brengen in verschillende sportdomeinen, maar ook werken we aan een goede sportattitude.

Lessentabel nog onder voorbehoud van wijzigingen en aanpassingen.

Arbeidsmarktgericht (A)

Onze leerlingen worden in deze opleidingen voorbereid op de arbeidsmarkt.

Dit is een praktische studierichting die opleidt naar de arbeidsmarkt. Je krijgt inzicht in de werking van ondernemingen. Je ontwikkelt competenties met betrekking tot onthaal-, verkoop- en logistieke activiteiten. Je hebt aandacht voor communicatieve en sociale vaardigheden en leert professioneel communiceren met klanten. Digitale ompetenties zijn in deze richting belangrijk voor het behandelen van goederen-, documenten- en
informatiestromen.

Zorg en welzijn is een praktische studierichting, gericht op de arbeidsmarkt. Je leert hoe je kinderen
en volwassenen kan helpen in hun dagelijks leven. Daarvoor heb je goede en sociale communicatieve
vaardigheden nodig. Het accent ligt voornamelijk op de gezonde mens in een diverse samenleving en hoe men
daarin zorg draagt voor zichzelf. Je leert zorg dragen voor je eigen gezondheid en verwerft een basisinzicht in anatomie en fysiologie. Je maakt kennis met directe zorg en met de technische aspecten van indirecte zorg.

Lessentabel nog onder voorbehoud van wijzigingen en aanpassingen.